Proteintrenden växer sig allt starkare, och även trenden att äta grönt, hållbart och ekologiskt. Baljväxter har fått ett uppsving inom svenska livsmedel och är något som är både lättodlat och innehåller bra näringsmängder. Men vilka odlade proteinkällor är egentligen bäst?

 

I och med vegotrenden har blivit populärt att äta närproducerad och nyttig mat. I samband med detta har odlingen av bönor och linser tagit rejäl fart på gårdar runtom i Sverige. Sveriges Radio skriver exempelvis om hur en lantbrukare på Gotland odlar dubbelt så många bruna bönor som föregående år. Efterfrågan har växt markant gällande baljväxter. Trenden förväntas hålla eftersom vi i nuläget reducerar vårt intag av kött och animaliska produkter, och eftersom kött annars är den främsta proteinkällan är baljväxter ett utmärkt alternativ. Baljväxter är även bra ur miljösynpunkt eftersom de fixerar eget kväve och därmed kan man öka den biologiska mångfalden.

 

Odlat kött – framtidens proteinkälla

Tillsammans med baljväxter förväntas även odlat kött bli en lösning på framtidens proteinkällor. Med odlat kött menas kött som är framställt på konstgjord väg, och inte kommer från djur. Detta kött tas fram genom kombinerad vävnadsteknik och syntetisk biologi. Genom detta kan man få fram stamceller och därmed odla en köttbit. Detta fungerar i stora drag genom att cellerna tror att de befinner sig i en djurkropp. I San Francisco i USA har detta redan provats med gott resultat i form av både labbodlad ko och anka. Dock är produktionen hittills både dyr och komplicerad.

 

Proteinrika livsmedel som går att odla hemma

För den som vill odla sitt protein hemma finns det många olika livsmedel som är bra för detta. Nedan följer en lista över förslag på lättodlade livsmedel med höga proteinhalter.

 

  • Bönor och linser. Bönor och linser påverkar blocksockret och har ett innehåll av fibrer som gör att mättnadskänslan blir större. När hungerhormonerna sänks i samband med blodsockret leder detta till att man kan hålla sig mätt mellan 11-14 timmar. I Sverige odlas främst bruna bönor i dagsläget, men även gotlandslinser samt gröna och röda linser är vanliga grödor.
  • Groddar. Groddar är både rika på protein, aminosyror och klorofyll och bättre ur matsmältningssynpunkt än bönor och linser. För att odla groddar behövs ingen odlingsmark, de går att producera året runt i flaskor eller krukor. Groddar är enkla att både mixa ner i en smoothie, att woka eller att rosta om man föredrar att inte äta dem helt råa.
  • Ärter. Gula och gröna ärter passar perfekt att odla i det svenska klimatet, men även sockerärter eller kokärter fungerar bra. Gröna ärtor innehåller förutom proteiner och fibrer både c-vitamin, k-vitamin och zink vilket stärker immunförsvaret och skelettet.
  • Grönsaker. Mörka bladgrönsaker innehåller protein, även om det är i mindre mängd än kött och baljväxter. Broccoli och grönkål ligger i topp följt av majskolvar, kronärtskockor och blomkål.
  • Havre innehåller massvis av protein och dessutom en speciell sorts fiber, betaglukaner, som kan lösas upp i vatten till en geléaktig konsistens. Gelén gör att näringen tas upp mer effektivt och håller blodsockret under kontroll. Även sädesslaget korn fungerar på liknande sätt.